Stare Juchy - czy wiesz, że...
Nazwy własne - jak jest, a jak być powinno -
- Gospodarstwo rolne Szlachecka Jucha (w północnej
części Starych Juch) w latach 1946-47 przechrzczone
zostało niesłusznie na Orlą Juchę, poprzez zniekształcenie
niemieckiego słowa Adlig - szlachecki, na Adler - orli.
Na domiar tego przybyła ludność wymyśliła sobie
legendę na temat nazwy Orla Jucha, jakoby powstałej od
szybującego nad miejscowością orła, zastrzelonego z
karabinu. Miejsce na które upadł, zbroczone jego krwią,
nazwano Orlą Juchą (jucha = krew - patrz legenda o
powstaniu nazwy miejscowości).
- W okresie powojennym zapomniano także o
wielu historycznych nazwach jezior. Dotyczy to w szczególności
jezior mniejszych - przykładowo jezioro Krzywił -
obecnie Krzywe, Małe - zwane w tej chwili Sęczek. Więcej
przeczytasz na osobnej stronie o jeziorach,
gdzie operuję nazwami historycznie - prawidłowymi.
- "Świński Ryj" - czy pamięta
ktoś jeszcze to określenie miejsca w Starych Juchach?
Tak nazywano dawną bazę GS-u w pobliżu rampy przy
stacji kolejowej. Domyślam się, iż pochodzi od faktu
istnienia w tym miejscu po wojnie skupu zwierząt.
Patrz także: Nazwy fizjograficzne gminy Stare Juchy
Ciekawostki z historii
- Podczas drugiej wojny światowej Stare
Juchy nie doznały prawie żadnych zniszczeń. Wycofujące
się wojska niemieckie zdążyły wysadzić jedynie most
kolejowy na trasie do Wydmin, pozostałe mosty i wiadukt
mimo ich zaminowania pozostały nietknięte. Pozostałe
zniszczenia to uszkodzony dom przy ulicy Robotniczej od
zrzuconej prawdopodobnie omyłkowo bomby. W okolicy Starych
Juch odnaleźć łatwo przygotowania do obrony tych
okolic - liczne okopy i umocnienia ziemne wybudowane w
latach 1944-45.
- Do 1929 roku obecne Stare Juchy (przy
powstaniu zwane Juchami, czy raczej Juchą) stanowiły
trzy odrębne osady: Stare Juchy, Nowe Juchy i
Szlacheckie Juchy. Stare Juchy (wówczas: Stara Jucha) położone
były w obecnej północnej części osady, powyżej kanału
Młyńska Struga. Nowe Juchy (Nowa Jucha) wraz z kościołem
to południowa część obecnej osady, a Szlacheckie
Juchy - majątek ziemski zwany obecnie Orlą Juchą z
przyległościami.
- Energia elektryczna dotarła do Starych Juch 21 grudnia
1927 roku. Z okresu przedwojennego pozostały praktycznie
jedynie charakterystyczne budynki stacji
transformatorowych.
- Przed samą II wojną światową istniały
w Starych Juchach dwie stacje benzynowe (tyle co obecnie).
Stosunku ilości samochodów w tamtych czasach i obecnie
łatwo się domyśleć ;-)
- Budowie kolei Królewiec-Ełk w latach 60-tych XIX wieku
w pobliżu Grabnika przeszkodził właściciel ziemski
Gotowy. Z jego powodu trasa musiała ominąć tą wieś,
a stacja kolejowa między Starymi Juchami a Ełkiem
wybudowana została trzy kilometry na wschód, w
pobliskich Woszczelach.
- Budowniczym wspomnianej kolei nie raz dały się we znaki
warunki terenowe, zmuszając niekiedy do zmiany planów.
Miało to miejsce również w pobliżu Starych Juch.
Najpierw trudności sprawiła przeprawa przez rzekę
Gawlik i pobliskie bagna w pobliżu Kałtek, następnie
na trasie budowy stanęło jezioro Rekąty. Wielokrotnie
nasyp kolei przecinał jeziora, chociażby Dejguny i Iławki
na trasie Kętrzyn-Giżycko. Zamysł ten nie powiódł się
w przypadku wspomnianego jeziora. Nasyp konsekwentnie
znikał w otchłani wód, nie zważywszy na kilkumiesięczne
wysiłki budowniczych. W końcu zmuszeni zostali do
poddania się w obliczu sił natury. Kolej uzyskała trasę
taką jak obecna, czyli ostrym łukiem wzdłuż brzegu
jeziora. Do dziś pozostały ślady nieudanego przebiegu
kolei. Od obecnej trasy kilkaset metrów od stacji odgałęzia
się mało widoczny wał ziemny, biegnący prawie równolegle
do kanału Młyńska Struga, znikający w wodach jeziora
Rekąty, wyłaniając się ponownie z jego drugiej strony.
Gdyby trasa kolejowa przebiegała według pierwotnego
projektu, łączyłaby się z obecną w okolicach
przejazdu kolejowego na szosie do Ełku przed wsią
Jeziorowskie. Więcej szczegółów na ten temat szukaj
na stronie o nasypie kolejowym.
Tekst © Michał Kawecki 1997 - 2011 | |