Punkty Widokowe w okolicy Starych Juch

Droga do Zelek - widok na jezioro Jędzelewo / wieża widokowa na Dużej Górze
Widok z drogi
Widok z Dużej Góry

Punkt ten położony jest około 700 m od centrum Starych Juch. Aby dostać się tam wybieramy drogę do Zelek (ulica Mazurska). Szosa pnie się coraz bardziej stromo pod górę. Około 300 m od granicy miejscowści, na szczycie wzniesienia ukazuje się piękny widok na Stare Juchy (patrząc w dół szosy) i na jezioro Jędzelewo (na szczycie wzniesienia, patrząc na prawo w kierunku wędrówki). Miejsce to rekomendował już dr Mieczysław Orłowicz, znany przedwojenny polski krajoznawca i propagator turystyki, na łamach wydanego w 1922 roku "Ilustrowanego przewodnika po Mazurach Pruskich i Warmii". Podróżując liniami kolejowymi, Orłowicz trafia również do Starych Juch. Pisze on o tym miejscu: "Najładniejszy widok na okolicę ze wszystkimi jeziorami ma się ze wzgórza na południowy zachód od Nowych Juch, przez które biegnie droga do wioski Krzywe. Widok ten należy do najpiękniejszych na Mazurach, a ze względu na niego często tu przybywają turyści z Lecu (Giżycka) i Ełku."
Nic dodać, nic ująć... Co najwyżej odwiedzający obecnie te tereny turyści, to nie tylko mieszkańcy okolicznych miast, lecz także wczasowicze z całej Polski i zagranicy.

Od końca 2009 roku na szczycie pobliskiej Dużej Góry (100 m obok w/w punktu) funkcjonuje wieża widokowa z której podziwiać można okolicę w promieniu kilkunastu do nawet kilkudziesięciu kilometrów. Poniżej widoki z jej najwyższego tarasu.

Południowa część Starych Juch

Centrum Starych Juch

Stare Juchy
część południowo - zachodnia

Jezioro Ułówki

"Góra Piaskowa" - hałda dawnej żwirowni - widok na jez. Jędzelewo i panoramę Starych Juch

Jezioro Jędzelewo - Duża Wyspa
Widok na Dużą Wyspę

Jezioro Jędzelewo - Mała Wyspa
Widok na Małą Wyspę

Widok na Dużą Wyspę,
w tle pociąg turystyczny z parowozem Ol49-3

Z centrum Starych Juch kierujemy się drogą do Szczecinowa. Przechodzimy pod wiaduktem kolejowym. Na rozwidleniu dróg nieopodal Gospodarstwa Rolnego skręcamy w lewo. Ulicą Długą docieramy do końca miejscowości. Tam wybieramy betonową drogę odgałęziającą się w lewo. Po około kilometrze wędrówki przecinamy słabo widoczne tory dawnej bocznicy do żwirowni, droga prowadzi stromo pod górę. Ze szczytu wzniesienia widać już hałdę dawnej żwirowni. Wybieramy polną drogę, która doprowadzi nas do zachodniej (lewej) części żwirowni. Wspinaczkę najlepiej rozpocząć na podejściu w pobliżu położonego nieco niżej od końca stoku hałdy domku. Ze szczytu wzniesienia rozpościera się widok w każdym kierunku, na odległość ponad kilkunastu kilometrów. Patrząc na wschód i południowy wschód widzimy panoramę Starych Juch. Przez lornetkę w tym samym kierunku dojrzeć można przy sprzyjających warunkach maszt przekaźnika telefonii komórkowej w Oraczach (około 15 km w prostej linii) oraz czubek kościoła i komina ciepłowni w Ełku (około 20 km w prostej linii). W kierunku południowym, aż po północny zachód rozpościera się szeroka panorama jeziora Jędzelewa wraz z jego obiema wyspami. Widzimy je całe za wyjątkiem południowej zatoki. Blisko końca zachodniego stoku hałdy, wzdłuż brzegu jeziora przebiegają tory linii kolejowej Ełk - Olsztyn przez Giżycko, Korsze.

Wzgórze przy drodze do Lisek
Jezioro RekątyWidok na jezioro Rekąty

Kierujemy się z centrum Starych Juch drogą do Ełku. W pobliżu granicy miejscowości, za stacją benzynową skręcamy w prawo, w drogę do starej - nieczynnej stacji benzynowej, mijamy ją z lewej strony. Coraz bardziej zarośnięta droga pnie się stromo pod górę. Zbaczamy w lewo, przecinając łąkę w stronę wyraźnego wzniesienia ze sporym krzewem na szczycie. Ze szczytu pagórka rozpościera sie widok na południową i centralną część Starych Juch oraz położone głęboko w dole jezioro Rekąty.
Gdy przyjrzymy się brzegom jeziora, zauważymy dwa półwyspy skierowane wyraźnie jeden w stronę drugiego. Jest to ślad z okresu budowy kolei. Pierwotnie próbowano przeciąć jezioro nasypem, podobnie jak kilka innych na trasie z Kętzryna do Giżycka. To jezioro nie dało jednak za wygraną i ilekroć kończono budowę przeprawy, przez noc pochłaniała ją woda. Po wielokrotnych próbach budowy nasypu postanowiono w końcu zmienić przebieg trasy. Obecnie tory kolejowe przebiegają bardziej na wschód, wzdłuż brzegu jeziora Rekąty. Pozostałością po pierwszym projekcie linii kolejowej pozostał nasyp odgałęziający się od obecnego w odległości około 500 m od stacji w Starych Juchach oraz wspomniane wcześniej półwyspy.

Wzgórze przy polnej drodze z Orzechowa do Szczecinowa
Wieś Orzechowo
Widok na wieś Orzechowo
Jezioro Szostak
Widok na jezioro Szóstak

Z szosy Stare Juchy - Orzechowo, tuż przed samym Orzechowem skręcamy w prawo, w polną drogę wiodącą na wschód początkowo w dół, a za chwilę coraz bardziej stromo pod górę, skręcając bardziej na północy wschód. Początkowo podziwiać możemy ładny widok na jezioro Orzechówko, natomiast za jakieś 100-200 m, na szczycie wzniesienia przed zabudowaniami po prawej rozpościera się widok na jezioro Szóstak. Jest to w zasadzie jedyne miejsce, z którego możemy obejrzeć to jedno z większych jezior w okolicy Starych Juch w całej okazałości. Wędrówkę możemy kontynuować bardziej na wschód, w kierunku Szczecinowa, jednakże ten odcinek drogi jest w znacznie gorszym stanie. Dotrzeć nią można do szosy Stare Juchy - Szczecinowo przed mostkiem na kanale łączącym jezioro Szóstak ze Ślepieńcem.